Week 4 Suriname

3 maart 2024 - Paramaribo, Suriname

• Maandag 26/02

Vandaag stond ik opnieuw alleen voor een volledige stagedag. Dit verliep opnieuw vlot, hoewel ik het gebed tussen de speeltijden door was vergeten. We gingen naar de winkel en werkten aan schoolopdrachten.

We hebben een prachtige plek in de tuin waar we dit kunnen doen, met uitzicht op de Saramacca rivier. Onder onze boom, waar we voor school werken, zijn we nooit alleen. Rode mieren vallen uit de boom en lopen over onze armen.

• Dinsdag 27/02

Op stage gaf ik een les over de markt, wat een beetje grappig was. De kinderen brachten groenten en fruit van thuis mee, maar ik kende niet alle soorten. De leerlingen gaven me uitleg over de verschillende soorten.

Na de stage namen we de lerarenbus naar Bloemendael, waar we konden zwemmen en aan schoolwerk konden werken. We hadden ook een Google Meet met Thelma, onze stagebegeleidster uit België.

We liepen terug naar huis met als doel 10.000 stappen te halen, en dat hebben we gehaald!

• Woensdag 28/02

We werden wakker met het bericht dat onze fietsen geregeld waren. Na de stage wasten we onze kleren, maar er ging iets mis. Toen we de kleren uit de wasmachine haalden, hing er een hele lange draad aan. Een topje was plotseling voor de helft kleiner geworden.

Terwijl we ijverig aan het werk waren onder onze boom met de rode mieren, werden we geroepen door de buurman. Hij had onze fietsen gevonden en vroeg of we mee wilden zwemmen in het 'bruine' water. We zwommen samen met onze buurmeisjes en de zonen van juf Ilse.

•  Donderdag 29/02

Vandaag heb ik opnieuw de klas volledig overgenomen. Na de stage werkten we veel aan schoolwerk en probeerden we voor het eerst onze fietsen uit.

Merel en ik maakten een pasta voor de BBQ van morgen met 40 andere studenten. We kochten een grote doos om alles veilig naar Paramaribo te vervoeren.

Na een paar telefoontjes met vrienden en familie kon ik de dag mooi afsluiten.

• Vrijdag 01/03

Na de stage namen Merel en ik opnieuw de lerarenbus naar Paramaribo. Eenmaal aangekomen bij het huisje stonden de nieuwe studenten Leonie en Jacey op ons te wachten. Ze hadden een hapje en een drankje klaarstaan, maar we misten nog 2 studenten. Vere en Pauline zaten met hun mentor kibbeling te eten.

Wat later vertrokken we naar de BBQ. Het was een avond vol sfeer en gezelligheid.

• Zaterdag 02/03

Vandaag was een rustige dag. Pauline en ik waren al om 07:00 wakker, maar we hebben ons toch nog een keer omgedraaid.

We maakten ons klaar en zochten een taxi die ons naar de stad kon brengen. Nu we met zes studenten zijn, is dat natuurlijk wat moeilijker. Uiteindelijk vonden we toch een taxi!

We hebben ons abonnement bij Telesur verlengd en daarna zijn we gaan eten bij Zus&Zo. Nadat we genoeg hadden gegeten, maakten we een wandeling door de Palmentuin en koelden we af met een heerlijke ijskoffie op de Waka Pasi.

's Avonds gingen we naar onze vier vriendinnen om een drankje te drinken in de stad.

• Zondag 03/03

Vandaag hebben we wat langer geslapen. Gisteranavond waren we later thuis dan verwacht. Nadat we ons klaargemaakt hadden, zijn we vertrokken naar de Javaanse markt. Toen we daar toekwamen zochten we naar lekker eten. We kochten wat gefrituurde hapjes. Het waren een soort oliebollen met olijven. Zeer lekker!

We keerden terug naar het huisje en werkten voor school. Na een paar verslagen en een belletje naar het thuisfront vertrokken we weer met de taxi naar de stad.

Eenmaal aangekomen in de stad gingen we naar het winkelcentrum. We liepen een paar winkels binnen en buiten. We aten een hamburger in het Hardrockcafé van Paramaribo.

Op weg naar de afgesproken plaats waar we een taxi belden zagen we een rooftopbar. Daar hebben we nog een drankje gedronken om het weekend af te sluiten.

Vele groetjes Lotte!

Jouw reactie