Week 3 Suriname

25 februari 2024 - Paramaribo, Suriname

• Maandag 19/02

Merel en ik stonden erg vroeg op. We namen de bus om 06:45 richting Saramacca. We volgden een godsdiensttraining op onze stageschool. Dit was een activiteit gericht op de leerkrachten. We zongen veel liedjes, maar gelukkig was er een boekje bij met de juiste tekst.

Na de godsdiensttraining werden we opgepikt door juf Ilse. We mochten met de auto mee, zodat we de zware waterfles van 20 kg niet naar huis hoefden te dragen. Tot onze verrassing hoorden we dat Merel en ik gratis mochten gaan zwemmen in Bloemendael voor de komende 2 maanden.

• Dinsdag 20/02

Gisteravond besloten we om niet naar de stageschool te gaan. Ik had een infectie aan mijn oor opgelopen. Juf Ilse nam ons vandaag terug mee naar Paramaribo. Daar kregen we te horen dat ik naar de dokter kon gaan om de juiste medicatie op te halen.

De apothekers hier werken heel anders dan in België. We moesten ongeveer anderhalf uur wachten voordat we onze medicijnen konden ontvangen. Gelukkig verliep alles goed en liepen we naar de allerlaatste bus richting Saramacca. In Suriname zijn ze meestal te laat, maar deze bus was stipt op tijd! 😊

Eenmaal thuis maakten we lekkere Belgische pannenkoeken.

• Woensdag 21/02

Vandaag was een spannende dag. Ik stond helemaal alleen voor de klas. Het verliep heel goed en de 17 leerlingen werkten goed mee.

Om 13:00 waren we terug in ons huisje en maakten we ons klaar voor een wandeling naar Bloemendael. Het was 50 minuten wandelen. We namen een frisse duik in het zwembad en werkten daarna voor school. Op onze wandeling terug naar huis kochten we nog wat vers fruit. Dit waren ramboutangs.

• Donderdag 22/02

Vandaag was een rustige dag. We begonnen de dag met stage. Vervolgens hebben we de was gedaan en opgehangen. Ook hebben we goed gekookt en zijn we nog eens naar de winkel geweest.

We maakten ook onze tas klaar om de volgende dag richting Paramaribo te vertrekken.

• Vrijdag 23/02

Na stage sprongen we weer op de leerkrachtenbus. Rond 14:00 kwamen we aan bij onze vrienden in Paramaribo. We werkten wat voor school en bespraken de stageweek met een hapje en een drankje.

We kropen vroeg ons bed in, want er stond veel op de planning dit weekend.

• Zaterdag 24/02

We stonden erg vroeg op. We gingen met de bus naar Su4you, de organisatie waar we vaak uitstapjes mee maken. We vertrokken van daaruit met de bus naar een BBQ voor studenten. We waren in totaal met 150 studenten!

We leerden 3 meisjes kennen die ook in de stad verbleven. Ook leerden we Rebecca kennen. Zij studeert verpleegkunde. We hebben spelletjes gespeeld en volleybal gespeeld in de regen! Dat was een erg leuke ervaring. Het was de ideale verkoeling!

We namen opnieuw de bus naar ons huisje. In de bus was er muziek en zongen we mee met allerlei Belgische en Surinaamse hits! Er is een typisch liedje 'Paramaribo' van Kenny B, zeker eens opzoeken ;). 💃🏻

• Zondag 25/02

We stonden weer vroeg op. Onze vertrouwde taxichauffeur Amer kwam ons ophalen 🚕. Hij zette ons af bij T’vat, een café voor jongeren. Het was helaas te vroeg om een drankje te doen ;)). Van daaruit vertrokken we met de bus naar Parabello.

Eenmaal aangekomen in Parabello stonden we bijna meteen op een sup. We maakten een tochtje op het Parabellomeer tussen de natuur. Na onze tocht op het water mochten we met een quad rijden. Alles ging goed, tot ik van de quad stapte. Ik struikelde over een steen en viel op mijn knie in het stof.

Met wat blauwe plekken en schrammen erbij konden we genieten van een plons in een enorm meer. De rand van dit meer bestond uit natuurlijke witte klei. De gids vertelde ons dat dit goed was voor de huid. Ik betwijfel nog steeds of dit een grapje was of niet.

Moe maar voldaan keerden we huiswaarts en maakten we ons klaar voor een nieuwe stageweek.

Veel groetjes, Lotte

Jouw reactie