Week 5 Suriname

12 maart 2024 - Paramaribo, Suriname

• Maandag 04/03

Normaalgezien gingen we vandaag naar stage, maar we bleven nog een nachtje langer bij Henk. Om in Suriname te blijven heb je een visum nodig. Wij hadden dit voor een maand, maar we zijn ondertussen al 4 weken verder. Het werd tijd om een nieuw visum aan te vragen en dat is gelukt! We mogen nog 2 maanden blijven YESS!

Eenmaal terug in het huisje belden we met onze bachelorproefbegeleider Hugo. Hij gaf ons nog enkele tips en luisterde naar onze verhalen.

Na het telefoontje namen we opnieuw de taxi naar een winkel met Nederlandse producten. Merel en ik vulden onze kar met wraps, kruiden, crackers, …

• Dinsdag 05/03

Het was 05:30 toen de wekker afging deze ochtend. Merel en ik namen onze tassen en onze boodschappen van de dag ervoor. We werden opgehaald door de leerkrachtenbus. Eenmaal toegekomen op school hadden we precies veel gemist. De juffen waren de klassen aan het versieren met bloemen en slingers. Er kwamen externen voorlezen op school. Dit was toepasselijk want het is hier voorleesweek. 🌸🌼🌺

Merel kwam vandaag een dag observeren in het eerste leerjaar. We zaten nu met 3 juffen in 1 klas! Ik kan je vertellen dat de leerlingen nog nooit zo goed gewerkt hebben .

Later op de dag werden we opgehaald door de misdienaar en onze buurman om samen naar de winkel te gaan. Hij droeg voor ons de grote waterfles van 20 liter = 20 kg .

• Woensdag 06/03

Op stage heb ik opnieuw enkele lessen gegeven. Deze week concentreer ik me meer op wiskunde en bewegend leren.

Het was een regenachtige dag waardoor we opnieuw veel konden werken voor stage. Na al dat werken had ik plots een idee. In België loop ik graag als ontspanning. Tussen twee regenbuien door heb ik dat dan ook gedaan. Of beter gezegd geprobeerd ;)). Merel had haar regenjas aangetrokken en fietste mee. Na 2,5 km ging het niet zo goed meer. Het was enorm warm! Het voelde alsof ik al 8 km gelopen had. 🏃‍♀️

Eenmaal terug thuis heb ik mij gedoucht en eiersalade gemaakt. Dit was een echte aanrader!

• Donderdag 07/03

Vandaag zijn we op uitstap geweest met de hele school! Dit was voor een sportactiviteit die doorging op een voetbalveld! We wandelden naar de plaats en keerden terug met de bus.

Na stage waren Merel en ik zo moe en zijn we elk op ons bed gaan liggen. Ik heb deze blog verder uitgetypt en muziek beluisterd met zicht op de prachtige Saramacca rivier.

• Vrijdag 08/03

Vandaag was het weer tijd om na stage te vertrekken naar Paramaribo! Na een rit van een uurtje kwamen we toe. We waren weer blij om de andere studenten te zien, maar we waren niet voltallig. Pauline en Leonie waren al vroeg vertrokken naar Fredberg.

Vere, Merel, Jacey en ik maakten ons klaar om te gaan zwemmen bij de andere studenten. We aten daar heerlijke rijst met kip op hun balkon en maakten kennis met de papegaaien in de tuin. 🦜

Eenmaal thuis maakten we onze zak klaar voor de tweedaagse. SPANNEND!!

• Zaterdag 09/03

Deze ochtend waren we vroeg wakker. We namen een taxi om 06:30. Na een lange busrit kwamen we toe in de jungle. Wat een tocht was dat?! We stapten regelmatig van de bus zodat hij omhoog kon rijden. Vaak bolden we eens achteruit, maar we zijn er toch veilig geraakt.

We aten samen met andere studenten. We trokken onze wandelschoenen aan en onze bikini. Met elk een fles water in de hand begonnen we aan onze tocht recht door de jungle! Onze gids had een camera mee met een mooie lens zodat we alle dieren van dichtbij konden bewonderen. We zagen verschillende soorten apen, spinnen, vogels, luiaarden, rupsen, vleermuizen, ...

Na een verfrissende tussenstop onder de waterval begonnen we aan onze tocht terug naar boven. Dit was en stuk lastiger! We leerden ook communiceren met een telefoonboom. Je slaat 3 keer heel hard tegen de boom en wacht tot je antwoord krijgt. De slagen hoor je tot 5 km verder in de jungle. We aten een stuk watermeloen en stapten weer op onze bus richting de logeerplaats.

We kregen elk een kamer en dansten samen met de andere studenten en een paar lokale inwoners van Paramaribo rond het kampvuur.

• Zondag 10/03

Deze ochtend was anders dan de andere. We trokken snel een lange broek aan en vertrokken naar een een berg dichtbij onze verblijfplaats op Stone Island (schiereiland: Een eiland dat nog met een stukje aan het vaste land hangt.) We keken van daaruit naar de zonsopgang. dit was PRACHTIG! Daarna vertrokken we opnieuw om wat vogels te spotten.

Na onze wandeling was het tijd voor een stevig ontbijtje. Er waren pannenkoeken, oliebollen en natuurlijk bakbananen 😁.

Onze volgende activiteit was een bezoekje met de boot naar apeneiland. Daar zagen we verschillende apen. Hiervoor moesten we een stukje varen over het stuwmeer van Suriname. Dit kan je herkennen door de dode bomen die nog in het ondiepe water staan.

We zwommen nog even in het meer en keerden terug naar Paramaribo. Ik kocht nog enkele bikini's, want ik ben deze vergeten in België.

Tot volgende week!

Vele groetjes Lotte