Week 1 Suriname

9 februari 2024 - Paramaribo, Suriname

Hallo allemaal!

Ondertussen ben ik aangekomen in het land Suriname. Dit is mijn blog waar ik iedere week een overzicht zal posten. Er zit telkens een linkje bij met verschillende afbeeldingen zodat ik jullie wat meeneem op mijn avontuur!

Hier in Suriname is het helemaal anders dan in België. Er zijn een aantal verschillen. Doorheen de blog wordt dit allemaal duidelijk. :)

De eerste week begint wat speciaal...

• Zondag 04/02/2024

We zijn opgehaald na een vlucht van 9,5 uur. Henk stond klaar met 2 auto's zodat al onze valiezen in de auto passen. We zijn laat toegekomen en hebben ons direct geïnstalleerd in het huisje van Vere en Pauline. Zij slapen in Paramaribo (de hoofdstad van Suriname). De volgende dag gingen wij doorreizen naar Groningen. Een ander woord voor Groningen is Saramacca. Dit is een district in Suriname.

Maar voor nu slaapwel!

• Maandag 05/02/2024

We zijn vandaag voor het eerst opgestaan in Suriname. We hadden direct een drukke planning. Mirmala (onze surinaamse mama) heeft ons naar de stad gebracht. Hier hebben we voor de eerste keer Surinaamse dollars afgehaald. Dit was toch wel wennen. Daarna zijn we een simkaartje gaan kopen, zodat we op 4G konden. Een leuk weetje: Iedereen in Suriname communiceert via Whatsapp.

Na een lange maar bewogen dag door te brengen in de stad, was het tijd om naar Saramacca te reizen. Ik verblijf samen met Merel in een huisje voor 3 maanden. Saramacca kent een prachtige natuur! ( Kijk zeker eens naar de foto's 😁) We werden warm onthaald. Hierna maakten we nog wat pasta, maar wat blijkt .... we hadden geen water!

We aten nog wat koeken vanuit het vliegtuig en kropen ons bedje in.

• Dinsdag 06/02/2024

Vandaag was het de eerste stagedag! SPANNEND!! Ik geef les in het eerste leerjaar. Hier noemen ze het eerste leerjaar groep 4. De ene week sta ik in klas A en de andere week in klas B. Dit wisselt iedere week om. De schooluren zijn hier ook wat anders. De dag start om 08:00 tot en met 13:00. Tijdens de speeltijd om 10:00 eten de leerlingen een sandwich, frietjes, loempia's, ijsjes, ... Dit kunnen ze in de ochtend ook al bestellen en opeten.

Na de stage keerden we te voet naar ons huisje. We zijn nog eventjes gestopt in de winkel. We aten ons eten vervolgens op en genoten van ons mooi uitzicht.

• Woensdag 07/02/2024

Het is mijn verjaardag vandaag! Ik begon de dag met een aantal kaartjes te lezen. Deze zaten verstopt in mijn valies. We gingen opnieuw naar de stageplaats. Dit was ongeveer 45 min wandelen. We vertrokken vroeg, en ook dan was het al warm.

Vandaag heb ik zorg gegeven aan twee leerlingen. Eerst was dit een lesje wiskunde. Daarna volgde een lesje lezen. Ik moest wel wennen aan het grappige accent.

Nadat we van stage kwamen gingen we opnieuw naar de winkel om extra inkopen te doen. We kwamen ook kraampjes tegen langs straat met vers fruit. Op diezelfde wandeling hebben we kennisgemaakt met de politie. Zij wisten ons veel te vertellen over het dorpje Groningen in Saramacca.

• Donderdag 08/02/2024

Vandaag was het mijn eerste stagedag in klas B. We werden ook opgehaald met de leerlingenbus. Eenmaal terug in ons huisje hebben we voor de eerste keer gewassen. Onze kleren wasten we met de hand.

Er is ook een prachtige tuin achter ons huisje. De nicht van Virgin (huisbaas) heeft ons geleerd hoe we sinaasappelen van de bomen halen. Ook hebben we bakova's geproefd (een bakova = een mini-banaan).

• Vrijdag 09/02/2024

Vandaag heb ik opnieuw een stagedag achter de rug. Na de stage zijn we naar ons nieuw huisje gaan kijken. We mogen maandag verhuizen!

Toen we terug kwamen in ons huisje kwamen Vere en Pauline op bezoek! We hebben een mooie wandeling gemaakt.

• Zaterdag 10/02/2024

Vandaag was het een rustdagje voor ons. We probeerden lang te slapen, maar we waren al wakker om 07:30! Door de vele dieren en het mooie gezang van de vogels buiten. We planden verschillende activiteiten in voor de komende weekends. We aten een typische loempia en speelden spelletjes op het balkon.

• Zondag 11/02/2024

We aten een goed en stevig ontbijt. Ons ontbijt bestond uit bakbananen. Dit is een banaan gefrituurd in frietvet. We namen een douche toen we terug in ons huisje aankwamen. De eerste twee studenten hadden geluk, maar de volgende twee studenten hadden geen water meer 😂. We werkten aan onze bachelorproef en maakten onze valiezen om te verhuizen naar ons nieuwe huisje. We kropen vroeg in ons bedje om fris aan onze stageweek te beginnen.

Jouw reactie